2021 m. kovo 22-26 d. „Žiburio“ skyriaus 1-4 klasių mokiniams vyko respublikinė socialinio emocinio ugdymo (SEU) olimpiada „Dramblys“. Dalyvavo visos pradinės klasės, vadovaujant klasių vadovėms. Renginio tikslas – atkreipti dėmesį į socialinio ir emocinio ugdymo svarbą, o atliekant bendras užduotis, įtraukiant vaikus, pedagogus ir tėvus, stebėti SEU pažangą. Užsiėmimai buvo skirti 5 kompetencijų ugdymui.
Atsakingų sprendimų priėmimo kompetencijai ugdyti buvo priskirtas žaidimas „Sprendimų labirintas“. Ši pamoka padėjo vaikams mokytis priimti iš anksto apgalvotus ir pasekmes įvertinančius sprendimus. Dažnai vaikai patenka į situacijas, kuriose, apimti stiprių emocijų, priima spontaniškus ir jiems bei kitiems žmonėms galinčius pakenkti sprendimus, kurių vėliau gailisi.
Ugdant savimonės kompetenciją, mokiniai išsiaiškino, kaip toje pačioje situacijoje gavus tą pačią informaciją skirtingos emocijos ir jausmai gali lemti kylančias mintis. Ši veikla paskatino žengti žingsnį toliau – sieti emocijas ir jausmus su mąstymu. Prie užduoties pateiktoje medžiagoje emocijos ir jausmai buvo vaizduojami kaip šuniukai, kuriuos reikia pažinti, prisijaukinti ir pamokyti gražiai elgtis.
Savitvardos ugdymo užsiėmime gilinome gebėjimą valdyti savo emocijas, mintis bei elgesį įvairiose situacijose. Nuo to, kiek pats žmogus atpažins savo emocijas ir sugebės pastebėti, kaip jaučiasi kitas šalia esantis, priklausys, kaip jis pats jausis ir kaip gebės sutarti su kitais žmonėmis. Vaikai apibūdino emocijas pagal pateiktas nuotraukas, skirstė jas pagal spalvas, sudarė klasės emocijų spalvų žemėlapį.
Ugdydami socialinį sąmoningumą, supratome, kad skirtumai nėra blogis, atvirkščiai, suvokimas, kad esame skirtingi skatina smalsumą ir norą suprasti kito požiūrį. Iš tikrųjų niekas negali pajusti, ką jaučia kitas žmogus, bet mes, klausydamiesi pasakos „Tu bijai tamsos, aš dar labiau šviesos“ ištraukos, analizuodami veikėjus, galėjome pabandyti suprasti kitą, jo savijautą. Ši pasaka apie strutį ir kurmį, kur aiškiai supratome veikėjų skirtybes, patiko ne tik pirmokams, bet ir trečiokams. Vaikai padarė išvadą, kad dėl skirtybių jų negalime kaltinti.
Tarpusavio santykius tobulinome žaisdami žaidimą „Klasės šnipai“, kuris patiko daugumai klasių (nuo pirmoko iki ketvirtoko). Ugdytiniai turėjo spėlioti, kokio vaiko „paslaptys“ skaitomos. Spėliojo ir tie vaikai, kurie atsakinėjo į slaptus klausimus, taip neišsiduodami, kieno tai paslaptys. Aptarimo etape diskutavome su vaikais, kalbėjome, kad visi mes esame skirtingi, visi individualūs, tačiau tuo pačiu mus sieja ir daugybė panašumų, kurie gali būti mūsų kelias į tvirtesnę draugystę, geresnį vienas kito pažinimą ir supratimą.
SEU olimpiada „Dramblys“ leido praplėsti ugdymo turinį, paįvairinti ugdymo procesą, susipažinti su naujais socialinio emocinio ugdymo metodais. Turėjome puikią galimybę juos išbandyti praktiškai, galėjome laviruoti tarp jau pateiktos medžiagos ir galimybės interpretuoti, veikla skatino pozityvumą, norą pažinti, gilintis, suprasti, nuspręsti ir tinkamai elgtis būnant vieniems tarp kitų.